Stephan Winkelmann, de CEO van Lamborghini, weet dat de fabrikant van luxe sportauto’s uiteindelijk over moet op duurzaamheid en lagere CO2-emissies. Maar terwijl de auto-industrie zich langzaam afkeert van fossiele brandstoffen, houdt Lamborghini vooralsnog koers. Je zult dus voorlopig geen volledig elektrische Lambo in de showrooms zien staan.

De reden daarvoor is simpel: mensen associëren de auto’s van het merk met grote, luide en krachtige V10- en V12-motoren (samen met hun herkenbare, agressieve styling, en de vleugeldeuren). En dat gaat Lamborghini niet zomaar loslaten, vertelt Winkelmann in een interview met Insider.

Dat wil niet zeggen dat Lamborghini altijd koppig koers zal houden; er zijn ook zeker plannen om het merk te elektrificeren. Maar de Italianen doen dat op een manier die het “DNA van het hebben van sterke verbrandingsmotoren” niet aantast, aldus Winkelmann.

De supercarbouwer kiest voor een gefaseerd, niet overhaast plan om elektrische aandrijving te introduceren. “Het is niet belangrijk of je de eerste bent die nieuwe technologie toepast. Je moet de beste zijn”, zegt Winkelmann.

Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Kristen Lee

Lamborghini zet in op plug-in hybrides

2022 is het laatste jaar dat Lamborghini enkel auto's verkoopt die alleen rijden op fossiele brandstoffen.

Vanaf 2024 ondergaat het aanbod van de fabrikant een flinke verandering: er komen drie plug-in hybrides bij. De supercar-opvolgers van de Aventador en Huracan krijgen een gedeeltelijke elektrische aandrijflijn. Dat geldt ook voor de populaire Urus SUV.

Als hybrides ergens tussen de brandstofauto's en stekkerauto's vallen, dan kunnen we plug-in hybrides tussen een hybrides en volledig elektrische auto's plaatsen. Dit omdat deze voertuigen zijn uitgerust met grotere batterijen, omdat ze zuiniger rijden en omdat ze zelfs korte afstanden volledig elektrisch kunnen afleggen.

Hybridisering is belangrijk om Lamborghini groener te maken op een manier die "te accepteren en verteren" is voor de markt en voor consumenten, zegt Winkelmann. Door schone elektrische motoren te koppelen aan grote verbrandingsmotoren blijft Lamborghini beide kampen van diens klantenbestand aanspreken.

Die is verdeeld in de oudere fans die vaak puristen zijn en daardoor vasthouden aan de verbrandingsmotor, en het jongere publiek dat vaak meer waarde hecht aan milieuverantwoordelijkheid, aldus Winkelmann. "We moeten beide lijnen volgen zonder de merkwaarden te laten verwateren." Tegen 2025 wil Lamborghini zijn CO2-uitstoot halveren.

Supercar-fabrikant Ferrari, de grootste concurrent van Lamborghini, heeft al twee plug-in hybrides in het aanbod: de Ferrari SF90 Stradale en de Ferrari 296 GTB.

Volledig elektrische Lamborghini rond 2027

Over een jaar of vijf wil Lamborghini zijn eerste volledig elektrische auto op de markt brengen. Dat wordt een "dagelijks bruikbare" auto met vier zitplaatsen, zoals Winkelmann het noemt. Daarnaast gaat het ook een volledig elektrische versie van de Urus uitbrengen. Dat is veruit het bestverkopende model van de fabrikant.

Maar het bedrijf ziet ook een mogelijkheid om zijn supercars hybride te houden door de opkomst van synthetische brandstoffen, die bij verbrandingsmotoren zorgen voor minimale schadelijke uitstoot. Als dat niet lukt, zal wetgeving elektrificatie ongetwijfeld afdwingen, zegt Winkelmann.

LEES OOK: Lexus toont de toekomst van het merk met een ‘high performance’ sportwagen die rijdt op solid state-accu’s